fredag den 18. maj 2012

Ølfestival 2012 / Porterhouse - Oyster Stout 5,2% / Chimay - Grande Reserve 2001 9,0%

Så er det endelig tid til at få lagt nogle øl ind på bloggen. Jeg har desværre ikke haft tid det sidste stykke tid og så da jeg havde har der været problemer med internettet. I går havde jeg fødselsdag og havde famillien på besøg til 3 retters menu. Det gik rigtig godt og fik nogle gode gaver, deriblandt gavekort til et øl brygnings kursus med min bror. Øl brygning har jeg jo rigtig gerne ville igang med det sidste lange stykke tid men må desværre os sande at det bliver nok efter rejsen med kæresten da økonomien ikke helt holder til det.

Rejsen bliver helt sikkert til noget og vi skal forbi Spanien, Frankrig og Belgien (ØL!!!) Jeg vil simpelthen ud og rejse min. 1 gang om året og det er vores eneste chance i år.

Jeg har hele 2 øl jeg skal anmelde herinde og en masse billeder fra Ølfestivalen.

Vi starter med anmeldelserne.....

Oyster Stout fra Porterhouse Brewing er fra Dublin, Irland. Ja det er fuldstændig rigtigt at der har ligget friske østers sammen med øllen. Jeg har faktisk aldrig hørt om dette bryggeri før eller denne ret så specielle øl. Grundet østers i øllen skulle give den en sødme.

Øllen er sort med et ganske fint skum. Den er let drikkelig og sød om det så stammer fra østers ved jeg ikke men du kan ikke smage østers i øllen og det var nok det jeg havde forventet da jeg købte denne øl. Derudover rammer den en bitterhed til sidst. Du fornemmer os karamel, kaffe og havre i både duft og smag. Det er en god stout men den skal måske opleves i Irland for at man får det bedste fra denne stout.

Karakter 3

Jeg har fundet en hel masse forskellige årgange af Chimay som jeg har har købt og den ene er denne 2001 som er 11 år gammel blev i går åbnet på min fødselsdag (En god anledning). Alle dem der havde lyst fik lov til at smage. Trappist øl er kendt for at man kan gemme dem i mange år og selvfølgelig også for deres rigtig gode smag.

Efter så mange år har den jo os udviklet sig positivt. Det kan man også se på øllen. Den har en mørkebrun farve med et fint behageligt skum. Den smager af rosin, nødder, dadler med en varme fra alkoholen. Den minder lidt om en barley wine type.

Trappist øl kan man nu ikke helt gå galt i byen med, for de smager godt nok godt.

Karakter 4+

Jeg har tænkt på at fremover vil jeg lave nogle forskellige typer test af øl, der kommer meget mere om det senere og jeg melder os ud når jeg går i gang med det.

Slutter til sidst af med en masse billeder fra Ølfestivalen...

Smoked Tripel Kisshorn brygget af Hornbeer og Kissmeyer. Den første øl vi fik på festivalen og en af de første 50 mennesker der har smagt denne øl.
1000 ebc fra Stronzo, dagens bedste øl...

1000 ebc står for hvor sort den er.. Stronzo kalder den "Verdens Sorteste øl"
Biere Rogue fra Skovlyst, deres Barley wine øl..
En ølsamling.....
Humlemord fra det lille bryggeri som navnet også fortæller en meget humlet øl.
Stevns CCC Merlot fra Nørrebro bryghus. En øl præget af vin, syrlig kirsbær smag og fad lageret på Merlot tønder.
Øl kort fra Nørrebro Bryghus.
Humle bolcher også leveret af Nørrebro Bryghus.
Chokolade Porter fra det lille bryggeri, desværre var den en skuffelse.
Det lille Bryggeris Barley wine 2012, en lækker øl men må meget gerne stå og lagre nogle år.
Den Grå Enke fra Refsvindinge Bryggeri.
Et forsøgsbryg fra Hornbeer kaldet Blueberry Beer som indeholder Blåbær selvfølgelig, en ganske fin og god øl.
Så bliver der lavet øl is.
Øl is af X-Porter fra Midtfyns Bryghus.
Lemongrass Ale fra Nøgne Ø. Desværre os en skuffelse og det var faktisk den første øl jeg smagte fra dette bryggeri.
Dette bryggeri har jeg heller ikke prøvet før, jeg prøvede en gudeløs fra Bryggeriet Djævlebryg.
Little korkny ale fra 2007 der er fadlagret på portvins fade. En lækker sag.
Double Chili Lakrids Ale fra det lille bryggeri, deres bedste øl på dagen.
Fynsk Bock fra Steensbogaard, en lækker bock af slagsen..

Der blev smagt mange flere øl på dagen, det var dog ikke allesammen der blev taget billeder af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar