søndag den 3. juni 2012

Brøckhouse - Galathea 6,0% / Ørbæk - Double Bock 7,8%

I Lørdags d. 26 maj var vi blevet inviteret til god mad hos min bror og hans kæreste. Der var både velkomst drink, hel lakseside til hovedret med salat og kartofler. En dejlig forårsret. Til Dessert fik vi hvid chokolade mousse toppet med mørk chokolade, jordbær dyppet i mørk chokolade og en lille smoothie ved siden af, meget godt afstemt med sødt og syrligt. Tradition tro skulle min bror og jeg også have nogle øl senere og der havde vi hver især taget nogle øl frem og en af dem jeg havde taget med var Galathea fra Brøckhouse, en sjældenhed idag og måske en af de sidste der findes.

Galathea blev lavet specielt til Galathea-ekspeditionen på grund af at den kan tåle lange strækninger oversøs, lige præcis er den derfor en IPA altså en India Pale Ale, men ikke hvilken som helst IPA, i stedet for bygmalt er den blevet brygget på rugmalt for at give en mere kraftig og mørk maltet smag (derfor også farven).

Den er mørk kobber farvet, den har en behagelig duft af gær og karamel smager af karamel, dadler og rosiner. Den er meget frisk, blød og rundt i smagen. Man får først en bitterhed som slår over i sødme og til sidst igen lidt bitterhed. Den mindede mig faktisk rigtig meget om en barley wine (hvilket ikke er en dårlig ting). En lækker, lækker øl.... Synd de ikke kan fås igen.....

Karakter 4+

Efter ikke have fået nogle de sidste mange dage, er det endelig blevet tid til en øl igen. Ørbæks Double Bock står for skud (Fordi den lige er udløbet).

Jeg har kun smagt 2 Bock øl før og har ikke den store kendskab til lige den slags øl, men ved dog at den stammer fra Tyskland og generelt er kobber og mørk i farven. Det jeg dog har smagt synes jeg faktisk ret meget om og det er helt sikkert noget der skal udforskes meget mere i.

Den er som sagt kobber farvet, med fint skum hvor man kan fornemme lidt farve i. Den har en markant duft af karamel og blomster. Smagen ligeså fornemmer du karamel og malt. Øllen er generelt præget af sødme men har os en smule bitterhed i baggrunden.

Den er en af de gode øl fra Ørbæk bryggeri, glæder mig til at smage flere bock øl i fremtiden.

Karakter 4.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar