fredag den 28. september 2012

Brøckhouse - Rød 5,6% / Brøckhouse - Old Ale 6,5%

Ja 3 ½ år siden er der gået siden Brøckhouse drejede nøglen om og stoppede med at lave dansk øl til det danske folk. Personligt var jeg ikke en øl fanatiker i den tid og har derfor jo ikke købt øl da Brøckhouse var på det højeste. Derfor har jeg for mindre end et år siden ragede alt det Brøckhouse øl jeg kunne til mig. Brøckhouse var noget af det absolut bedste øl vi havde herhjemme, langt de fleste bryggerier der er kommet ind i billedet efter Brøckhouse har en meget lav standard.

Brøckhouse rød blev lavet på grund af Tuborg stoppede med at lave deres rød. Rød Tuborg kommer dog på markedet 1 gang om året og jeg har 1 stående i kælderen som os bliver anmeldt i år (aldrig smagt den før).

Den er dejlig kobber farvet med rødligt skær, men med næsten intet skum (kan være den er for gammel). Den dufter af karamel, honning og malt. Den er ret sød næsten hele vejen igennem men bliver til sidst lidt overtaget af bitterhed. I smagen fornemmes der gran, karamel, malt og honning.

En dejlig forfriskende øl men lige en tand for sød. Rart at jeg nåede at smage.

Karakter 3+


Old ale er en ale bestående af både nyt øl og øl der er lagret i længere tid. Øllet er mørk med et rødligt skær med en fin lille skum krone. I duften fanger jeg noter af karamel, kaffe og malt. Den har også en fin sødme det meste af vejen igennem, men med et touch af bitter og syrlighed til sidst. I smagen får jeg kaffe, karamel, bær og kanel. Øllet er en smule vandet i konsistensen men det gør den ikke dårlig får smagsmæssigt er den ikke så tosset.

Jeg glæder mig til at smage andre old ales, dette er min første af slagsen så jeg vil helst ikke gøre mig klog på denne type øl.

Karakter 3.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar