fredag den 2. november 2012

Rise Bryggeri - Jule Ale (Strong Rudolph) 7,0%

Endelig har jeg fået købt alt udstyr til hjemmebryg af øl (en stor tak til min bror der gad at køre mig). Den første jeg lavet bliver på et begynder sæt dvs. maltekstrakt. Den første jeg laver er en jule øl, jeg får den lavet på søndag eller mandag og så skal den stå at gære i 1 til 2 uger. Jeg skal nok lige smide et billede ind af den når den første bliver åbnet. Jeg har i et godt stykke tid håbet på at komme igang og nu er det snart oppe over, SKØNT!

Min bror og jeg fik os lige fanget en masse af de juleøl som skovlyst har lavet specielt til enkelte butikker for de nysgerrige kan man gå ind på skovlyst hjemmeside og læse om dem. Alle 4 bliver selvfølgelig anmeldt her på bloggen i julen.

Der er noget der har generet mig ved øllene fra Rise bryggeri, der er dem som har en label hvor der står Ærø og en anden hvor der står Rise premium på, hvad er forskellen? Den eneste forskel jeg kan finde på dem er umiddelbart at Rise premium er økologisk og at Ærø ikke er, ellers så tror jeg det er den samme øl der bliver lavet.

Farven er mørke rød med masser af skum, ja skumkronen holder hele vejen igennem, desværre er det ret så luftigt og ikke særlig cremet. Duften er ikke særlig fangende og meget svag men af det man sådan kan fornemme er karamel og kanel. Den er ganske kraftig men samtidig lover den os meget men falder meget hurtigt ned igen uden at udfri den eksplosion man forventer, den er ret sød og har meget lidt bitterhed til sidst. Den er ret så kedelig i smagen, hvor er julen henne? Det eneste jeg fornemmer er karamel og rosin. Der er os alt for meget kulsyre i.

Den er desværre alt for kedelig og skuffer fælt, de andre fra Rise bryggeri jeg har smagt levere langt mere end denne. Den er okay, måske passer den bedre til jule maden for den levere ikke særlig meget selv.

Karakter 2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar