onsdag den 30. januar 2013

Fanø Bryghus - Kunstner Øl No.5. 8,3%

I sidste uge fik jeg endelig brygget min første All Grain øl, det blev en porter og den står lige nu og gærer. Den skal derefter stå og lagre i 2-4 uger, efter den er kommet på flaske skal den os stå og lagre i ydeligere 1-2 uger. Der går derefter et stykke tid før den er helt klar til at folk kan komme og hente øl.

På fredag skal jeg i gang med endnu en øl som ikke skal lagre så længe som porteren så den er højst sandsynlig klar før porteren. Jeg skal nok komme med mere info når vi nærmer os. Jeg laver kun 10 L pr. batch, rundt regnet 20 flasker. Der bliver delt omkring 10 flasker ud og 2 pr. person. Der kan læses mere inde på "Mit Bryghus".

I dag skal jeg anmelde den sidste kunstner øl der er blevet lavet indtil videre (når/hvis der kommer flere anmelder jeg dem løbende).

Det er deres batch nr. 400 og de har lavet en Imperial Vestkyst af deres normale vestkyst de har i sortiment. Den er af typen Imperial IPA og er blevet brygget med vand, malt, humle og gær. Den holder 8,3% alk.

Maleriet er blevet malet af Else Pia Martinsen Erz, personligt synes jeg det er klart et af de bedste malerier der er blevet malet til kunstner øllene og det passer godt med hvad der er indeni flasken. Du kan læse mere om hende her.

Øllet er mørk gyldent med et fint hvidt skum der har lidt farverige noter fra væsken. Duften har en krydret humle, fersken, citrus og hø. Konsistensen er egentlig ganske udmærket, cremet og god fylde. Da det nu er en IPA, er smagen ret humlet men en ret tør og krydret humle smag, det overdøver dog alle de andre smagsnoter. Det ender på en lang tør bitterhed som finish.

Den smager skam godt af en IPA, men kunne nu godt bruge lidt flere smagsnuancer.

Karakter 4.

Vi slutter lige af med et billede af porteren jeg lavede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar